نوشته شده توسط : زهرا جعفرزاده

شیرینی نخودچی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر قزوین می باشد که همانطور که از نامش مشخص است ماده اصلی تشکیل دهنده آن آرد نخودچی می باشد. شیرینی نخودچی خوشمزه بیشتر برای عید نوروز تهیه می شود.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی

مواد لازم اندازه لازم
آردنخود چی نیم کیلو
هل سبز  1 قاشق مربا خوری
پودر قند  250 گرم
روغن جامد  250 گرم

مرحله اول

ابتدا کره یا روغن صاف قنادی را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا نرم شود سپس به وسیله یک همزن برقی، چند دقیقه هم بزنید.

مرحله دوم

پودر قند یا شکر را داخل روغن ریخته و به مدت ۴ دقیقه هم بزنید تا کاملا حل شود سپس پودر هل را به مخلوط اضافه کرده و دوباره هم بزنید.

مرحله سوم

آرد نخودچی را ۲ تا ۳ بار الک کنید تا کاملا صاف و یک‌دست شود سپس به مخلوط اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند. خمیر را کمی ورز دهید. دقت کنید که خمیر نباید بیش از حد ورز داده شود، چون این‌کار موجب به روغن افتادن خمیر می‌شود.

مرحله چهارم

در ادامه زعفران دم کرده را اضافه کرده و مخلوط کنید تا خمیر کاملا یک‌دست و یک‌رنگ شود. برای نرم‌تر شدن شیرینی در این مرحله می‌توانید خمیر را به وسیله چرخ‌گوشت، چرخ کنید.

مرحله پنجم

مواد را داخل سلفون قرارداده و اجازه دهید ۵ تا ۶ ساعت استراحت کند.

مرحله ششم

فر را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. خمیر را به کمک وردنه با ضخامت نیم تا یک سانتی‌متر روی سینی باز کنید سپس قالب دلخواه‌تان را داخل آرد بزنید و شروع به قالب زدن کنید. اگر مایل نبودید از قالب استفاده کنید، خمیر را گرد کرده و روی سینی فر بچینید.

مرحله هفتم

شیرینی‌ها را به‌وسیله پودر یا خلال پسته تزیین کنید و به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه داخل فر قرار دهید تا کمی طلایی شده؛ سینی را از فر خارج کرده و بگذارید تا کاملا خنک شوند.

شیرینی‌ها را در ظرفی مناسب چیده و سرو کنید.

نکاتی برای ترد تر کردن و خوشمزه تر کردن شیرینی نخودچی

  1. برای اینکه خمیر شیرینی نخودچی را از حالت پودری در بیاورید میتوانید حداکثر30 الی 40 گرم روغن جامد به آن اضافه کنید،هر چند این شیرینی بدون روغن خوشمزه تر و با کیفیت تر خواهد شد.
  2. در صورت تمایل میتوانید به اندازه نصف قاشق غذا خوری هل به خمیر شیرینی اضافه کنید.
  3. آرد برنج کمک می کند تا شیرینی شما ترد تر شود.به همین دلیل میتوانید صد گرم از آرد نخودچی را کم کنید و به جای آن از آرد برنج استفاده کنید. 
  4. این شیرینی را میتوانید با زعفران یا پودر پسته و یا بادام تزیین کنید.
  5. در شیرینی نخودچی میتوانیدکره را جایگزین روغن جامد کنید .
  6. به دلیل سفت نبودن خمیر این شیرینی معمولا قالب زدن آن کمی مشکل دارد بنابراین باید با توجه به نوع آرد مقدار آن را کم و زیاد کنید.
  7. خمیر این شیرینی هر چقدر بیشتر بماند پخت بهتری پیدا می کند.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : زهرا جعفرزاده

معمولا ته چین با مرغ یا گوشت طبخ می شود که یک غذای اصیل ایرانی فوق العاده برای میهمانی ها می باشد

دستور پخت ته چین

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ:

  • سینه مرغ: 1 عدد
  • برنج: 3 پیمانه
  • ماست چکیده: 1 پیمانه
  • کره: 50 گرم
  • زرده تخم مرغ: 2 عدد
  • پیاز: 1 عدد متوسط
  • گلاب: 1 فنجان
  • زرشک: 100 گرم
  • پودر قند: 1 قاشق چای خوری
  • روغن مایع: به اندازه لازم
  • زعفران آب کرده: 1 قاشق غذا خوری
  • دارچین: 1 قاشق چای خوری
  • خلال پسته: به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار کافی

دستور تهیه ته چین مرغ:

  1.  مرحله اول: باید سینه مرغ را آماده کنید، برای این کار سینه مرغ را به همراه چند پیمانه آب و پیاز خرد شده و زرد چوبه در داخل یک قابلمه بریزید. سپس قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از پخته شدن سینه مرغ، قابلمه را از اجاق گاز پایین بیاورید و بگذارید کمی سرد شود، سپس سینه مرغ را کاملا ریش ریش کنید و در یک ظرف بریزید و کنار بگذارید.
  2. مرحله دوم: برنج را پاک کنید و چند بار با آب بشویید. سپس یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب، نمک و مقداری روغن را به همراه برنج درون قابلمه بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید. بعد از گذشت مدتی برنج را تست کنید و هنگامی که برنج به اندازه کافی نرم شد (به طوری که اطراف آن پخته باشد و مغز آن کمی سفت باشد) آنگاه برنج آماده‌ی آبکشی است. برنج را با آب ولرم آب کشی کنید و سپس آن را کنار بگذارید.
  3. مرحله سوم: یک تابه مناسب را انتخاب کنید و روغن درون آن بریزد و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، سینه مرغ را که در مراحل قبل ریش ریش کردید به آن اضافه کنید و تفت دهید. سپس مقداری دارچین، نمک و فلفل سیاه را به تابه اضافه کنید و هم بزنید و دوباره مرغ را تفت دهید. بعد از تمام شدن تفت دادن مرغ آن را کنار بگذارید، حالا دوباره روغن به تابه اضافه کنید و زرشک را به همراه پودر قند به مدت چند دقیقه در دمای پایین تفت دهید در این مرحله مواظب باشید که زرشک ها نسوزند.
  4. مرحله چهارم: یک کاسه گود و بزرگ را انتخاب کنید و سپس زرده تخم مرغ را به همراه گلاب و زعفران آب کرده را به آن اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا بوی خامی تخم مرغ از بین برود. سپس در گام بعدی ماست را به ظرف اضافه کنید و دوباره به خوبی آن را هم بزنید. در حرکت بعدی برنج آبکش شده را به ظرف اضافه کنید و خوب مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. برای پختن ته چین بهتر است از یک ظرف شیشه‌ای نسوز یا اصطلاحاً پیرکس استفاده کنید. (از قابلمه نچسب نیز می‌توانید استفاده کنید)
  5. مرحله پنجم: داخل ظرف پیرکس را با یک قلمو آغشته به روغن، چرب کنید. نصف مواد را به کف ظرف بریزید و آن را خوب فشار دهید تا کاملاً فشرده شوند. سپس مرغ تفت داده شده را به همراه زرشک تفت داده شده را به آن اضافه کنید و دوباره خوب آن را به کف ظرف فشار دهید. سپس باقیمانده برنج را دوباره در ظرف بریزید و خوب آن را فشار دهید. در انتها کره را به قسمت های کوچک تقسیم کنید و بر روی سطح برنج قرار دهید.

بر روی ظرف پیرکس حاوی ته چین یک فویل نازک بکشید و ظرف پیرکس را در فر قرار دهید. مدت زمانی که ته چین نیاز دارد در دمای 180 درجه سانتیگراد فر کاملا پخته شود، یک ساعت است.

بعد از اینکه ته چین مرغ شما آماده شد.

نکاتی طلایی در پخت ته چین مرغ :

  • کشیدن فویل آلومینیومی بر روی قالب و یا قابلمه ته چین مرغ ، باعث بهتر و ملایم پخته شدن مرغ و برنج می گردد و همچنین عطر و مزه همه مواد از جمله زعفران و زرشک به خورد هم می روند و دیگر اینکه ته دیگ ته چین بسیار ملایم خواهد شد.
  • مخلوط کردن مقداری زرشک همراه تکه های مرغ در میان پلو طعمی بی نظیر به غذا می بخشد.
  • بهتر است از کره برای تهیه ته چین مرغ استفاده نمایید. 
  • ته چین را میتوانید روی گاز هم تهیه کنید فقط باید شعله را کم کنید و روی درب آن دم کنی قرار دهید تا به مدت 1 ساعت و یا 15 دقیقه بیشتر ته چین پخته شود.
  • برای تهیه ته چین بهتر است از برنج ایرانی عطری استفاده شود.
  •  ماست شل و شیرین طعم ته چین را خراب می کند به همین خاطر در تهیه ته چین از ماست چکیده و ترش استفاده نمایید.
  • ته چین را داخل قالب یا ظروف نچسب تهیه کنید.
  • ضخامت ته چین نباید خیلی نازک یا ضخیم باشد. کمترین قطر آن باید 5 سانتی متر و بیشترین آن 7 سانتی متر باشد.
  • زعفران حتما باید خوب دم بکشد و سعی کنید از زعفران با کیفیت استفاده کنید تا عطر و طعم آن مشخص شود.
  • مقداری گلاب هم برای عطر بهتر ته چین عالیست.
  • اگر لایه وسط ته چین ضخیم باشد  امکان وا رفتن و خرد شدن آن زیاد است .
  • با گوشت و سبزیجات نیز میتوان ته چین را تهیه نمود. و مقدار مایه برنج به همین شکل است و فقط لایه میانی عوض می شود.

نکات تکمیلی در مورد ته چین مرغ

ته چین مرغ جزو ته دیگ و ته چین میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 40دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 40دقیقه میباشد .
ته چین مرغ را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

مواد لازم برای تهیه ته چین گوشت :

  • مغز ران گوسفند: 400 گرم
  • برنج: 3 پیمانه
  • ماست چکیده: 300 گرم
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • زعفران آب کرده: 1 قاشق سوپ خوری
  • کره: 50 گرم
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • خلال پسته و زرشک: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

دستور تهیه ته چین گوشت :

  1.  مرحله اول: پیاز را پوست بگیرید و بشویید و آن را نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و روغن در آن بریزید و بگذارید تا داغ شود. سپس پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
  2. مرحله دوم: گوشت را تمیز کنید و بشویید و آن را به قطعات قیمه‌ای خرد کنید. بعد از این که کمی پیازها طلایی شدند گوشت‌ها را به آن اضافه کنید و بعد از اینکه کمی گوشت رنگش عوض شد و آبش گرفته شد، به آن زردچوبه و فلفل اضافه کنید و آن را هم بزنید و کمی دیگر تفت دهید. سپس 4 پیمانه آب را به گوشت اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا گوشت‌ها بر روی حرارت ملایم به آرامی بپزند.
  3. مرحله سوم: حالا نوبت آماده کردن برنج ته چین گوشت می باشد. ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. مقداری آن را در آب نمک بخوابانید. بعد دوباره آن را بشویید. حال یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و به آن آب نمک و مقداری روغن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد. بعد از جوشیدن، آب برنج را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید حدود ده دقیقه بپزد. بعد برنج را امتحان کنید. اگر برنج شما کناره‌های آن پخته بود و مغز آن کمی سفت بود می‌توانید آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.
  4. مرحله چهارم: یک کاسه گود و بزرگ را انتخاب کنید و زرده های تخم مرغ را جدا کنید و به کاسه اضافه کنید و کاملا آن را هم بزنید. سپس زعفران دم کرده را به همراه نمک به کاسه اضافه کنید و به طور مرتب هم بزنید تا بوی خامی تخم مرغ از بین برود، سپس ماست چکیده را به کاسه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند. و در نهایت برنج آبکش شده را به این مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود.
  5. مرحله پنجم: حالا نوبت پختن ته چین می‌رسد. اگر شما فر دارید بهتر است از یک ظرف پیرکس استفاده کنید، ته و دیواره ظرف را با روغن چرب کنید، سپس نصف مایه برنج را به کف ظرف بریزید و خوب آن را فشرده کنید، سپس گوشت را به همراه خلال پسته و زرشک که از قبل تفت داده اید را به ظرف پیرکس اضافه کنید و مابقی مایه برنج را به ظرف اضافه کنید و خوب آن را فشار دهید تا فشرده شود. سپس کره را به قطعات کوچکی تقسیم کنید و در سراسر ظرف پیرکس قرار دهید. می‌توانید از روغن کرمانشاهی نیز استفاده کنید. سپس بر روی ظرف پیرکس یک فویل نازک بکشید به مدت یک ساعت در دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید، تا ته چین گوشت شما کاملا پخته شود.

اگر شما فر ندارید می توانید از قابلمه تفلون برای پختن ته چین استفاده کنید. برای این کار ته قابلمه را چرب کنید و برنج را به آن اضافه کنید و سپس گوشت را به همراه خلال پسته و زرشک اضافه کنید و دوباره باقیمانده برنج را بر روی آن بریزید و با یک قاشق برنج‌ها را فشار دهید تا شکل قالبی به خود بگیرند. سپس از دم کنی بر روی در قابلمه استفاده کنید و با حرارت ملایم ته‌چین را بپزید. بهتر است از یک قابلمه با ارتفاع کوتاه یا یک ماهیتابه استفاده کنید تا ته چین شما برشته‌تر شود.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()