نوشته شده توسط : زهرا جعفرزاده

دستور پخت مرصع پلو

غذاهای زیادی را می توان در مجالس به عنوان غذای مجلسی سرو کرد که با بیشتر این غذاها آشنایی داریم و تجربه درست کردنشان را داشته ایم مانند انواع خورش، انواع پلو و … در بین این غذاها مرصع پلو، چنانکه از اسم آن هم مشخص می شود غذایی است پر رنگ و لعاب یا  به اصطلاح کاملا شاهانه که بسیار مناسب سرو در مجالس است. مرصع کلمه ای است عربی به معنی جواهر نشان که  این غذا را به خاطر مواد رنگارنگی که در آن استفاده می شود مرصع پلو می گویند که بسیار لذیذ و خوشمزه است و واقعا شاهانه.

  • مرغ کامل :  1 عدد
  • پیاز :  2 عدد متوسط
  • زعفران :   1/3 ق چ
  • مغز گرد :  1/2 لیوان
  • خلال پسته :  1/2 لیوان 
  • خلال بادام:   1/2 لیوان
  •  خلال پوست پرتقال یا نارنج :   1/3 لیوان
  •  کشمش :  1 لیوان 
  • زرشک :  1 لیوان
  • زردچوبه :  1/2 ق چ
  • نمک :  به میزان لازم
  • شکر  در صورت نیاز:به میزان لازم

مرحله اول

ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. سپس حدود ۲ تا ۳ ساعت خیس کنید.

مرحله دوم

پیاز را پوست بکنید و به صورت خلالی خرد کنید. نصف کره را داخل تابه بیندازید و با پیاز تفت دهید. فیله‌های مرغ را اضافه کرده و تفت دهید. کمی زردچوبه هم اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن، یک لیوان آب را اضافه کنید و در قابلمه یا تابه را بگذارید تا فیله‌ها به مدت ۱۰ تا ۱۵دقیقه مغز پخت شوند. بعد از پخته شدن فیله‌ها، یک قاشق غذاخوری از زعفران دم کرده را روی فیله‌ها بریزید.

مرحله سوم

یک تابه بردارید و مابقی کره را داخل آن بریزید و روی حرارت قرار دهید. زرشک و کشمش را اضافه کرده و تفت دهید. حین تفت دادن مقداری شکر هم اضافه کنید. تابه را خالی کنید و مجددا خلال پوست پرتقال را با باقی‌مانده شکر تفت دهید. خلال بادام و پسته را همراه پودر هل اضافه کنید و تفت دهید تا کمی نرم شود.

مرحله چهارم

در این فاصله یک قابلمه را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. برنج را داخل آب جوش بریزید و بسته به نوع برنج‌تان بعد از چند دقیقه آبکش کنید. برنج را دم بگذارید.

مرحله پنجم

وقتی برنج دم کشید، داخل یک دیس سرو کنید. مقداری از برنج را با باقی‌مانده زعفران مخلوط کنید. برنج زعفرانی را با باقی مواد با هر طرحی که دوست دارید روی برنج بریزید. فیله‌های مرغ را هم کنار دیس بچینید. مرصع پلو آماده است.

تکنیک هایی برای خوشمزه تر کردن مرصع پلو:

  1. برای استفاده از خلال اگر به جای پوست پرتقال از پوست نارنج استفاده شود طعم بهتری داشته باشد.
  2. برای خوشمزه تر شدن این غذا اگر از ته چین ماست یا مرغ استفاده کنید خوشمزه تر خواهد شد.
  3. برای تزیین از کمی پلو زعفرانی استفاده کنید.
  4. در تهیه مرصع پلو، حتما از برنج ایرانی ابکش شده استفاده کنید نه برنج کته 
  5. برای تهیه خلال پرتقال، باید قسمت نارنجی رنگ پوست پرتقال را جدا کنید و به صورت خلالی درآورید و بعد آن را 3 بار به مدت 7 دقیقه در آب بجوشانید تا تلخی آن گرفته شود. در مرحله سوم جوشاندن، به اندازه یک بند انگشت نبات به خلال ها اضافه کنید تا خلال های پرتقال شیرین شوند. 
  6. سعی کنید از زعفران زیاد در پخت این غذا استفاده کنید.
  7. زعفران را می توانید جداگانه با مقداری برنج مخلوط کنید و به زرشک اضافه نکنید تا ترکیب بندی رنگ مرصع پلو زیبا تر شود.
  8. در تهیه مرصع پلو از گوشت به جای مرغ و ماهی نیز میتوان استفاده کرد. به این صورت که گوشت را به شکل قلقلی در روغن سرخ کنید. و آن را با خلال ها روی برنج اضافه کنید و تزیین کنید.
  9. برای گرفتن تلخی خلال های بادام و پسته آن ها را از شب قبل در آب و مقداری شکر قرار دهید.اگر هم  در گلاب خیس کنید خوشمزه تر و خوش عطر تر میشوند.
  10. دقت کنید در مرصع پلو خلال ها بر روی برنج قرار بگیرند.
  11. از رنگ های خوراکی نیز برای زیباتر شدن مرصع پلو می توانید استفاده کنید.

نکات تکمیلی در مورد مرصع پلو

مرصع پلو جزو پلو و چلو میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 2 ساعت و
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 2 ساعت میباشد .
مرصع پلو را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری - افطار - میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

 

 



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : زهرا جعفرزاده

همه ی ما در طول روز از نوشیدنی های مختلفی از جمله چای سیاه که طرفدارهای زیادی دارد استفاده می کنیم حال اگر این نوشیدنی دلچسب را با داروهای گیاهی مصرف نماییم عملکرد بدن را بهبود داده و در برابر بیماری های گوناگون در امان می مانیم. اکسیر نیوشا با ترکیب چای سیاه و زنجبیل یا بهتر است بگوییم با ارائه چای زنجبیل نیوشا به دنبال افزایش سلامت بدن شما می باشد . در ادامه قصد داریم شما را با خواص این دو ترکیب شگفت انگیز آشنا کنیم ، با ما همراه باشید. شما می توانید به صورت رایگان از مشاورین ما در ارتباط باشید و با محصولات ما آشنا شوید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

09915787814

مصرف چای چه فوایدی برای ما دارد؟

بیشتر ما ایرانیان چای سیاه را در برنامه غذایی خود قرار داده و از آن استفاده می کنیم چرا که دارای ارزش غذایی بسیار که در ادامه آن ها را نام برده ایم، بوده و سبب افزایش هوشیاری می گردد.

  • کلسیم
  • منیزیم
  • سدیم
  • پتاسیم
  • کافئین
  • کلروفیل
  • و...

افزایش سلامت قلب  با مصرف چای سیاه

به دلیل وجود فلاون در چای برای حفظ سلامت قلب مفید بوده و از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند.

سلامتی دهان و دندان از خواص چای سیاه

اگر بهداشت دهان و دندان برایتان اهمیت زیادی دارد و همیشه سعی می کنید به توصیه های دندان پزشک خود توجه و عمل کنید بهتر است چای را به برنامه غذایی خود اضافه کنید چرا که چای سیاه با جلوگیری از تشکیل پلاک دندان از پوسیدگی و کرم خوردگی آن محافظت می کند.

کمک به افزایش ایمنی بدن

چای سیاه دارای خاصیت آنتی اکسیدان و ضد باکتریای بوده و باعث محافظت دی ان ای ها در برابر آسیب های مواد شیمیایی مانند دود سیگار شده و با بیرون نمودن رادیکال های آزاد اکسیژن که تمایل دارن DNA تخریب کنند ایمنی بدن را بالا می برند.

افزایش و بهبود سیستم گوارش و رفع سوءهاضمه

بعضی از افراد درد و ناراحتی زیادی در قسمت بالایی معده احساس می کنند که بسیار آزار دهنده می باشد این مورد از علائم بیماری دیس پیسی یا همان سوءهاضمه مزمن می باشد که چای سیاه کمک می کند که عمل تخلیه معده تسریع یابد و این مشکل را برطرف نماید همچنین باعث کاهش سرطان های روده و معده می گردد.

کاهش ریسک ابتلا به پارکینسون

یکی از بیماری هایی عصبی که بیشتر در افراد مسن دیده می شود پارکینسون می باشد و نوشیدن چای می تواند کمک کند تا علایم این بیماری را به تاخیر بیندازید.

چای خواص دیگری از قبیل رفع بیماری های تنفسی مانند آسم، جلوگیری از پوکی استخوان به دلیل وجود کلسیم در آن، کمک به کاهش وزن به صورت طبیعی، کاهش ریسک سنگ کلیه و سرطان تخمدان و دیابت و... دارد.

زنجبیل

داروهای گیاهی در غذاها و طب سنتی کاربرد زیادی داشته سبب افزایش سلامتی می گردد زنجبیل نیز یکی از این داروهای گیاهی که کاربرد فراوانی دارد.

افزایش گرمای بدن و کاهش وزن

زنجبیل دارای طبع گرم بوده و میزان گرمای بدن و در نتیجه ی آن سوخت و ساز بدن را بالا می برد و سبب کاهش وزن می شود.

درمان دردهای قاعدگی و گرفتگی های عضلانی

از آنجایی که در زنجبیل دارای مفنامیک اسید می باشد دردهای دوران پریودی را کاهش می دهد و همانند قرص دیکلوفناک دردهای عضلانی را از بین می برد.

کاهش تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و بارداری و...

گاهی اوقات انجام شیمی درمانی باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ در فرد می گردد یا زنان حامله از حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری می نالند و اذیت می شوند و یا ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی این حالت برایتان رخ دهد. زنجبیل با جلوگیری از سروتونین در سیستم گوارش، تهوع و استفراغ را از بین می برد.

خاصیت آنتی هیستامینی زنجبیل

آلرژی و حساسیت های فصلی معمولا با آبریزش بینی و عطسه همراه است و در بیشتر مواقع سبب کلافگی فرد می گردد. مصرف زنجبیل می تواند مانند آنتی هیستامین عمل کرده و شما از شر این حساسیت ها خلاص کند.

زنجبیل خواص دیگری نظیر پیشگیری از آلزایمر و افزایش عملکرد مغز، رفع عفونت ها، کاهش کلسترول (چربی مضر خون)، پیشگیری از سرطان هایی مانند سرطان سینه و پروستات و پانکراس و سرطان تخمدان، کاهش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا و منبع آنتی اکسیدان می باشد.

جمع بندی: با توجه مطالب گفته شده و آشنایی با خاص این دو ماده یعنی چای سیاه و زنجبیل با خوردن چای زنجبیل نیوشا می نوانید سلامتی خود در برابر برخی از بیماری تضمین نمایید و ایمنی بدنتان را افزایش دهید.



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : زهرا جعفرزاده

طرز تهیه قیمه نثار

خورش قیمه نثار یکی از غذاهای سنتی و مجلسی قزوین است که با گوشت گوسفند یا بره تهیه می‌‌شود. البته برخی هم این خورش را با گوشت مرغ می‌پزند. این خورش با وجود تشابه اسمی، تفاوت‌هایی با خورش قیمه دارد؛ مثلا به جای لپه در آن زرشک، خلال بادام، خلال پسته و خلال پوست پرتقال می‌ریزند. طعم قیمه نثار به دلیل وجود زعفران زیاد و ادویه مخصوص که شامل پودر هل و دارچین می‌شود، بسیار لذیذ و مطلوب است.

مواد لازم برای ۶ نفر در قیمه نثار:

  • گوشت راسته گوسفندی: ۳۰ تکه خورشتی یا ۵۰۰ گرم
  • رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • برنج: ۶ پیمانه
  • خلال بادام: ۱ قاشق غذاخوری
  • خلال پسته: ۱ قاشق غذاخوری
  • خلال پوست پرتقال یا نارنج: ۱ قاشق غذاخوری
  • زرشک: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران آب کرده: یک قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • هل، دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک: به میزان کافی
  • روغن یا کره: به میزان کافی

طرز تهیه خورشت قیمه نثار

مرحله اول

پیاز را خرد کنید. مقداری روغن داخل قابلمه ریخته و پیاز را تفت دهید تا نرم و طلایی شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید.

گوشت را اضافه کنید تا تغییر رنگ دهد سپس رب گوجه فرنگی را داخل یک تابه دیگر با کمی روغن تفت دهید و به گوشت اضافه کنید.
خلال‌های بادام و پسته را از قبل به مدت 15 دقیقه داخل گلاب خیس کرده سپس آبکش کنید.
3 پیمانه آب و 2 قاشق سوپ‌خوری از مخلوط خلال بادام و پسته را داخل قابلمه ریخته و بگذارید با هم پخته شوند.
زرشک را پاک کرده، بشویید و خیس کنید سپس همراه شکر و کره داخل ظرفی ریخته و 1 ساعت کنار بگذارید. مخلوط را داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم تفت دهید.

مرحله دوم

نیمی از مخلوط زرشک را در اواسط پخت گوشت به قابلمه اضافه کنید.
در نیم ساعت نهایی پخت، پیازداغ و نیمی از ادویه پلویی را اضافه کنید و اجازه دهید مخلوط جا بیفتد.
اواخر زمان پخت، باقی مانده ادویه پلویی را داخل تابه با مقداری روغن تفت داده سپس به همراه نمک، هل و دارچین به گوشت اضافه کنید. مخلوط گوشت آماده است.

مرحله سوم

برنج را آبکش کنید. داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته سپس برنج آبکش شده و گوشت را به صورت لایه‌لایه داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود. بقیه کره را با مقداری روغن مایع روی برنج بریزید و اجازه دهید دم بکشد.
خورشت قیمه نثار را داخل ظرفی مناسب سرو کنید. مقداری برنج را با مخلوط خلال و مابقی را با زعفران دم‌کرده، مخلوط کرده و برای تزیین استفاده کنید.

نکات مهم

 

* در برخی دستور پخت قیمه نثار در مرحله دم کردن برنج خورش قیمه نثار را لابه لای برنج می‌ریزند و با آن دم می‌کنند.

*قزوینی‌های قدیمی قیمه نثار را با سبزی خوردن میل می‌کنند. نوش جان.

*طرز تهیه قیمه نثار یزدی دقیقا شبیه همان قیمه نثار مجلسی است و گاهی به جای پودر دارچین و هل از عرق دارچین و عرق هل استفاده می‌کنند.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : زهرا جعفرزاده

روش پخت کدو تنبل

روش های پخت کدو حلوایی

روش اول تهیه کدو حلوایی :

مواد لازم

کدو حلوایی : ۱ عدد
شکر : ۱/۲ پیمانه (یک دوم پیمانه)
آب : یک لیوان

طرز تهیه کدو حلوایی

برای پخت کدو حلوایی به این روش ابتدا کدو را به خوبی شسته و با چاقوی بسیار مناسبی آن را از وسط نصف می کنیم در هر نیمه کدو مقداری تخم قرار دارد تخم های داخل نیمه های کدو را به خوبی خارج می کنیم.

سپس کدو را به به اندازه دلخواه برش می دهیم.  توجه داشته باشید که کدو حلوایی را به اندازه های خیلی بزرگ برش ندهید.

قابلمه مناسبی را بر می داریم و برش های کدو حلوایی را در درون قابلمه قرار می دهیم سپس شکر را در یک لیوان آب به خوبی حل می کنیم و مخلوط شکر و آب را در درون قابلمه و بر روی کدو ها می ریزیم. برای پخت کدو مقدار آب آن را زیاد نکنید زیرا درون بافت کدو مقداری آب وجود دارد که در هنگام پختن آبی که در درون بافتش وجود دارد را خارج می کند. سپس قابلمه را بر روی گاز  قرار می دهیم تا کدو به خوبی پخته شود و توجه کنید که کدو نباید بسیار زیاد له شود و بعد از پختن کدو پوست کدو با کمک قاشق به راحتی از آن جدا می شود. هم چنین می توانیم کدو را با همان میزان آب و شکر در ظرف مناسبی بریزیم و در درون مایکروویو به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهیم.

مواد لازم:

  • یک سوم پیمانه پوره کدو تنبل (روش تهیه پوره کدو تنبل را قبلا گفته بودیم)

  • یک پیمانه آرد نارگیل یا پودر نارگیل دوباره پودرشده

  • یک چهارم پیمانه یا کمتر یک ماده شیرین‌کننده مثل شیره درخت افرا

  • دارچین و جوز هندی رندیده و پودر زنجبیل

روش:

۱- اگر می‌خواهیم پوره تر و تازه درست کنیم، بهتر است برش‌های کدو را در ظرف مخصوص مایکروویو با یک لیوان آب جوش رها کنیم و با در بسته حدود ده دقیقه با درجه بالا بجوشد. بعد از پخت با قاشق گوشت را از پوست جدا می‌کنیم.

۲- در یک کاسه بزرگ آرد نارگیل یا پودر نارگیل را با ماده شیرین‌کننده مخلوط می‌کنیم. دارچین و زنجبیل و جوز هندی را هم به ترکیب اضافه می‌کنیم.

۳- در آخرین قدم پوره کدو تنبل را اضافه می‌کنیم. اگر در دستگاه مخلوط کن یا غذاساز این کار را بکنیم، زودتر چیزی شبیه خمیر تحویل می‌گیریم.

۴- در یک ظرف مسطح کاغذ مخصوص شیرینی پهن می‌کنیم و مواد را در آن پهن می‌کنیم. در این مرحله می‌توانیم در ظرف کوچک‌تر چیزی شبیه حلوای کدو هم درست کنیم و با دارچین و پودر نارگیل خوشمزه‌ترش هم بکنیم. همینطور می‌توانیم اندازه یک گردو از مواد درست کنیم تا بعد از خنک شدن، گرد بماند.

۵- سینی را در یخچال می‌گذاریم و بعد از یکی دو ساعت سراغش می‌رویم. بعد از دو ساعت که ماده یک‌دست سفت شده، می‌توانیم با یک چاقوی تیز آن را تکه تکه کنیم.

نکته:

اگر مواد خشک و ترد بود، می‌توانیم به میزان پوره کدو اضافه کنیم و اگر نتیجه نداد شاید کمی شیر با دمای ملایم، جواب بدهد.

مواد لازم برای تهیه کدو حلوایی کبابی

کدو حلوایی کوچک شیرین چهار عدد
سس سیب دو پیمانه
پودر دارچین نصف قاشق چای‌خوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه کدو حلوایی کبابی

مرحله اول

برای تهیه کدو حلوایی کبابی بهتر است ابتدا سس سیب را آماده کنیم. هشت عدد سیب زرد متوسط انتخاب کنید. پوست آن‌ها را بگیرید و خرد کنید. سپس سیب را با کمی پوست لیمو ترش، سه قاشق غذاخوری سرکه سیب یا آب‌لیمو، نصف پیمانه شکر و یک لیوان آب در قابلمه ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید.

کمی دارچین و نمک به آن اضافه کنید، در قابلمه را ببندید تا سیب‌ها کاملا بپزند. وقتی که سیب‌ها کاملا نرم شدند پوست لیمو را از مواد جدا کرده و مواد را با غذاساز یا با دست له کنید تا حالت پوره به خود بگیرد. در این مرحله سس سیب خوشمزه و خوش‌عطر شما آماده است. البته در صورتی که سیب مورد استفاده شما خیلی شیرین بود، مقدار شکر کمتری استفاده کنید.

مرحله دوم

فر را با دمای ۱‍۶۵ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. یک سینی مناسب فر انتخاب کرده و آن را چرب کنید.

در همین فاصله سس سیب، دارچین، نمک و فلفل را در یک کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید تا سس شما کاملا مزه‌دار شود.

مرحله سوم

در این مرحله از تهیه کدو حلوایی کبابی باید به آماده‌سازی کدو حلوایی بپردازیم. ابتدا کدو حلوایی را با آب سرد بشویید و خشک کنید. سر آن را با چاقو برش دهید و دانه‌ها، رگ و ریشه‌های داخل کدو را با کمک قاشق خارج کنید. حال آن‌ها را در سینی فر چرب شده بچینید و در هر کدام نصف پیمانه از مخلوط سس سیب بریزید.

مرحله چهارم

روی کدو حلوایی‌ها را با فویل محکم بپوشانید و سینی را در فر قرار دهید. کدو حلوایی کبابی پس از یک ساعت و نیم تقریبا آماده خواهد بود. زمانی‌که کدو حلوایی‌ها کاملا پخته و ترد شدند آن را از فر خار کرده و فویل را بردارید تا سرد شود.

چند نکته

  • این دسر هم به صورت سرد و هم به صورت گرم قابل سرو است.
  • در صورتی که دوست ندارید از کدو حلوایی درسته استفاده کنید و یا کدو حلوایی شما بسیار بزرگ است، می‌توانید کدو حلوایی کبابی را به صورت خرد شده تهیه کنید. تکه‌های کوچک‌تر کدو حلوایی را در سینی چیده و روی آن سس سیب و دارچین بریزید.

 

روش دوم تهیه کدو حلوایی

مواد لازم

کدو حلوایی: ۱ عدد
روغن : به میزان لازم کره : به میزان لازم
شکر و نمک : به میزان لازم

طرز تهیه کدو حلوایی

ابتدا کدو حلوایی را به خوبی شسته و همانطور که در روش اول گفته شد درون آن را از تخم ها خالی می کنیم سپس کدو را به اندازه های کوچک برش می دهیم و برش ها را پوست می کنیم سپس مقداری روغن در تابه ریخته و برش های کدو حلوایی را در درون روغن  به خوبی سرخ می کنیم و به برش ها مقداری شکر می زنیم.
می توانیم مقداری شکر و نمک به کدو ها بزنیم و آن ها را در قابلمه مناسبی قرار دهیم و کره را به کدو های درون قابلمه اضافه کنیم و قابلمه را روی شعله گاز با حرارت بسیار ملایمی قرار دهیم و بگذاریم تا کدو ها به خوبی پخته شوند توجه داشته باشید که نباید کدو ها له شوند و بافت خود را از دست بدهند. مقدار نمکی را که به کدو ها اضافه می کنیم باید بسیار کم باشد. دسر کدو حلوایی آماده است نوش جان

مواد لازم

کدو حلوایی : ۱ عدد
روغن زیتون : به میزان لازم
شکر : به میزان لازم

طرز تهیه کدو حلوایی

ابتدا فر را روی دمای ۲۰۰ درجه تنظیم می کنیم تا به خوبی داغ شود سپس به همان روشی که در روش اول پخت کدو گفتیم کدو حلوایی را برش می دهیم و برش های کدو حلوایی را که همراه با پوست می باشد به خوبی با روغن زیتون و شکر آغشته می کنیم و ته سینی فر را به خوبی با یک کاغد روغنی پوشش می دهیم و برش ها را که با روغن زیتون و شکر آغشته کرده ایم در درون قالب فر به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه قرار می دهیم سپس قالب فر را از درون فر خارج کرده و می گذاریم تا کمی برش ها سرد شوند و سپس آن ها را از درون قالب فر بیرون می آوریم و پوست کدو ها را به راحتی با کمک قاشق از آن ها جدا می کنیم.

سوپ سرد كدو حلوایى


این سوپ را حتما با این نان پیشنهادی امتحان كرده و سوپ را كاملا سرد سرو كنید. یك پیشنهاد بی‌نظیر خواهدبود.

مواد لازم:

  •   كره: 2قاشق سوپ‌خوری

  •   آب مرغ: یك پیمانه

  •   شكر قهوه‌ای: یك قاشق سوپ‌خوری 

  •   پوره كدو 300گرم

  •   دارچین: یك‌چهارم قاشق  چای‌خوری 

  •   نمك: یك قاشق چای‌خوری

  •   نان تست: 4برش 

  •   دارچین،زنجبیل،فلفل سیاه: به میزان لازم 

  •   پیاز:  2عدد

  •   خامه: یك پیمانه


روش تهیه:


نان مخصوص این سوپ:


مقداری از كره را با شكر قهوه‌ای و دارچین مخلوط كرده و روی برش‌های نان تست بمالید. سپس در فر 180 درجه برای 20 دقیقه قرار دهید تا برشته شوند.

روش تهیه سوپ:


پیاز را به‌صورت نگینی خرد كرده و آن را با كره باقیمانده تفت داده تا پیازها نرم شوند. سپس آب مرغ و پوره كدو را بیفزایید و اجازه دهید مواد به همراه ادویه‌ها برای 30 دقیقه با حرارت بسیار ملایم جوش بخورد، سپس آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید كمی ولرم رو به سرد شود. سپس خامه را بیفزایید.

قلیه كدو و عدس


در زمان پخت اصلا مواد را هم نزنید، زیرا كدو حلوایی پخته شده ممكن است از بافت خود جدا شده و مواد شما شكل سوپ شل به‌خود بگیرد.

مواد لازم:

  •   عدس پخته: 250گرم

  •   كدوحلوایی پخته و نرم شده: 500گرم 

  •   آب گوشت: 5 قاشق سوپ‌خوری

  •   پیاز: یك عدد متوسط

  •   پودر سیر، نمك، فلفل، دارچین: به میزان لازم 

  •   روغن: 3 قاشق سوپ‌خوری

روش تهیه:

پیاز را به‌صورت نگینی خرد كرده و در روغن تفت دهید تا كاملا نرم شود. پس از 10 دقیقه زردچوبه را بیفزایید و 3 دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا پیاز خوش‌رنگ شود. 

سپس عدس پخته شده و ادویه‌ها و آب گوشت را افزوده و روی حرارت كم با در بسته 10 دقیقه زمان دهید تا عدس‌ها طعم گرفته و كمی نرم‌تر شوند.

در نهایت كدو حلوایی پخته را افزوده و حرارت را بسیار كم كنید و 5 دقیقه زمان دهید.

حالا یك شام سریع، راحت، خوشمزه و مقوی دارید

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
نوشته شده توسط : زهرا جعفرزاده

طرز تهیه مرغ ترش

مرغ ترش یا به گویش شمالی، تورش مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی در ایران است که مربوط به شهرهای شمالی کشور بخصوص گیلان و مازندران است. به شما پیشنهاد می‌کنیم در ایام خاص مثل عید نوروز و شب یلدا حتما این غذای خوشمزه را درست کنید. موادی که در مرغ ترش استفاده می‌شود شامل؛ مرغ، انواع سبزیجات معطر، آبغوره یا به عنوان جایگزین از آبلیمو یا آب نارنج، رب انار، سیر و… است.

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش شمالی

مرغ چهار تکه
سبزی معطر 300 گرم
پیاز کوچک دو عدد
سیر رنده شده سه حبه
گردو آسیب شده یک پیمانه
رب انار سه تا چهار قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

مرحله اول

اول از هر کاری تکه‌های مرغ را بعد از شست و شو داخل یک آبکش بریزید تا کاملا آب آن‌ها گرفته شود. سپس سطح هر مرغ را به نمک و فلفل و زردچوبه آغشته کنید.

مرحله دوم

داخل یک قابلمه مقداری روغن بریزید و مرغ را داخل روغن با حرارت کم تفت دهید تا طلایی‌رنگ شوند.

مرحله سوم

در این حین که مرغ داخل تابه در حال سرخ شدن است، سبزی‌های معطر که شامل گشنیز، جعفری، برگ سیر و چوچاق، خالواش و ریحان است را داخل یک تابه دیگر با مقداری روغن تفت دهید تا خوب سرخ شوند. ولی مراقب باشید تا سبزی را آنقدر تفت ندهید که تلخ شود.

مرحله چهارم

حالا پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و سیر را با رنده ریز رنده کنید. وقتی مرغ سرخ شد، آن را از تابه خارج کنید و پیاز را داخل همان روغن تفت دهید تا طلایی‌رنگ شوند. سپس سیر را اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن رب انار را اضافه کنید.

مرحله پنجم

بعد از کمی تفت دادن گردوی آسیاب شده را اضافه کنید و بعد از همزدن و دوباره تفت دادن سبزی را که سرخ کردید، اضافه کنید. معمولا این مقدار رب انار برای این مقدار سبزی کافی است. اما می‌توانید بر حسب سلیقه‌تان رب انار بیشتری اضافه کنید.

مرحله ششم

حالا حدود سه پیمانه آب به مایه مرغ ترش اضافه کرده و مرغ‌ها را هم داخل مایه قرار دهید. مقداری نمک و فلفل اضافه کنید و اجازه دهید تا برای نیم تا یک ساعت مرغ ترش حسابی جا افتاده و مزه‌دار شود. در این فاصله سراغ آماده کردن برنج کته بروید.

مرحله هفتم

بعد از این مدت خورش کاملا جا افتاده و آماده سرو است.

 مرغ ترش گیلانی

مواد لازم برای مرغ ترش گیلانی:

  • مرغ: 2 عدد سینه
  • تخم مرغ: 2 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • لپه: نصف پیمانه
  • سیر: 5 حبه
  • سبزیجات معطر: 200 گرم
  • آبلیمو یا آبغوره یا آب نارنج: نصف پیمانه
  • زعفران آب کرده: 1 قاشق سوپ خوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ ترش گیلانی:

  • ابتدا بهتر است لپه ها را از شب قبل در چند لیوان آب خیس کنید و آب آن را سه بار به مدت یک ساعت یکبار عوض کنید. این کار باعث می‌شود هم لپه‌ها راحت تر پخته شوند و هم از نفخ شکم جلوگیری کند.
  • پیاز را پوست بگیرید و بشویید، سپس به صورت نگینی خرد کنید.
  • یک قابلمه را انتخاب کنید و مقداری روغن در آن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید تا داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را در قابلمه بریزید و تفت دهید.
  • سینه مرغ را پاک کنید و بشویید و به قابلمه اضافه کنید و به همراه پیازها تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند.
  • در مرحله بعد لپه‌هایی که از قبل خیس کردید را به قابلمه مرغ و پیاز اضافه کنید و مواد را با یکدیگر تفت دهید. سپس بر روی مواد دو پیمانه آب جوش بریزید و در قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید و بگذارید تا مواد کاملا پخته شوند.
  • سپس در گام بعدی سیرها را پوست بگیرید و با گوشت کوب له کنید. همچنین سبزیجات معطر که شامل؛ تره، جعفری، گشنیز، نعناع و خلواش است را تمیز کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید.
  • یک تابه را انتخاب کنید و درون آن روغن سرخ کردنی بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس سیرهای له شده را به همراه سبزیجات معطر خرد شده را در آن تفت دهید.
  • بعد از مدتی چک کنید که آیا مرغ به همراه لپه‌ها کمی نرم شده اند. سپس به قابلمه سبزیجات و سیر تفت داده شده را به همراه نمک، فلفل، آبلیمو یا آب نارنج و زعفران آب کرده را اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.
  • تخم مرغ‌ها را  در یک کاسه بشکنید و خوب هم بزنید تا سفیده و زرده آن کاملا قاطی شوند و بعد از اینکه خورش شما جا افتاد تخم‌ مرغ‌های هم زده را به آن اضافه کنید تا بسته شوند. بعد از آن حدود 15 دقیقه بعد مرغ ترش شما آماده است.

مرغ ترش

مواد لازم

مرغ
۳ تکه
پیاز متوسط
۲ عدد
آلو خورشتی
به تعداد لازم
رب گوجه ‌فرنگی
۲ قاشق غذا خوری
رب انار
۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
عصاره مرغ
۱ عدد
شکر
به مقدار لازم
ابتدا پیاز را به همراه زردچوبه در ظرفی که قرار است خورشت درست کنیم سرخ میکنیم تا طلایی شود.
۲
در همین فاصله سرخ شدن پیاز مرغ هارا در ظرف دیگری سرخ میکنیم و روی مرغ نمک و فلفل سیاه و زردچوبه مقدار لازم اضافه میکنیم.
۳
بعد سرخ شدن پیاز دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی به آن اضافه میکنیم تا چنددقیقه رب سرخ شود ،دو یا سه دقیقه کافیست!
۴
سپس مرغ هارا به مخلوط پیاز و رب گوجه فرنگی اضافه میکنیم و به ظرف مقداری که روی مرغ را بپوشاند آب اضافه میکنیم.
۵
نمک و فلفل سیاه را به مقدار لازم اضافه میکنیم.
۶
بعد از ده دقیقه دو قاشق رب انار را به خورشتمان اضافه میکنیم. دقت کنید رب را به اندازه ای که رنگ خورشتتان تیره شود اضافه کنید که برای همین تعداد دوقاشق غذا خوری کافیه!
۷
بعد از ده دقیقه عصاره مرغ را اضافه میکنیم.دقت کنید که پودر عصاره مرغ رو کامل با دستتون پودر کنید و داخل خورشت بریزید.
۸
بعد از ده دقیقه آلو خورشتی را به خورشت اضافه میکنیم...
۹
نیم ساعت اجازه میدیم خورشت بپزه و دقایق اخر طعم خورشت رو بچشید بستگی به ذائقتون میتونید شکر اضافه کنید من اندازه ای اضافه میکنم که طعمش ملس باشه.

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: مرغ ترش ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()